50 de ani de Porsche 914

Un exemplar legendar împlinește 50 de ani. Cu modelul 914, Porsche a fost, în 1969, primul producător german care a lansat pe piață o mașină sport cu motor amplasat central. Pentru a sărbători această aniversare, Muzeul Porsche a invitat toți fanii mașinii cu două locuri la “O zi obișnuită Porsche”, duminică, 2 iunie, pentru a da startul spectacolului special “50 de ani de la 914 – Porsche de zi cu zi”. Peste 120 de proprietari ai modelului 914, inclusiv membri ai cluburilor, vor fi prezenți.

Porsche 914/4 model 1970/71 Foto: Porsche

Porsche 914/4 model 1970/71
Foto: Porsche

Pe lângă o serie de promoții, vizitatorii “O zi obișnuită Porsche” vor putea, de asemenea, să se bucure de prezența unor experți ai modelului 914. De exemplu, fostul inginer de pilotaj și de dezvoltare, Roland Kussmaul, fostul dezvoltator de șasiu și pilot, Hans Clausecker, precum și inginerul și pilotul de curse, Günter Steckkönig, împreună cu scriitorul Jürgen Lewandowski vor privi înapoi către originile și momentele legendare ale modelului Porsche 914. Anthony Hatter, Head of Design Quality Style Porsche, împreună cu fostul inginer de dezvoltare Porsche, Jürgen Kapfer, și managerul de dezvoltare pentru mașini de curse, Hermann-Josef Steinmetz, vor explora bazele și, mai presus de toate, viitorul conceptului de motor amplasat central la Porsche și vor investiga de ce configurația, designul, tehnologia acestor motoare și stilul de viață continuă și acum să fie tipice pentru Porsche. Intrarea la evenimentul de duminică, 2 iunie, este gratuită.

Porsche 914/8 model year 1969 in Plant 2 Foto: Porsche

Porsche 914/8 model year 1969 in Plant 2
Foto: Porsche

Cele douăsprezece exponate spectaculoase prezentate în cadrul evenimentului special vor acoperi amploarea fenomenului 914 și creațiile pe care le-a inspirat. Acestea vor include modelele de serie 914/4 și 914/6 cu motorul VW cu patru cilindri, respectiv cu motorul Porsche cu șase cilindri. De asemenea, vor fi prezentate primul model 914 construit vreodată și unul dintre cele două prototipuri Porsche cu motor de curse cu opt cilindri. Un alt exponat va fi modelul 914/6 GT. Acesta a fost pus la dispoziția ONS (Obersten Nationalen Sportbehörde – precursoarea Federației Germane de Automobilism) în anul 1972, ca prima cea mai sigură mașină  din lume – echipată cu sisteme de siguranță noi și cu un sistem modern de stingere a incendiilor. De asemenea, va fi prezentat un proiect privat de reconstrucție, ce include un motor V8 de 350 CP de la un 928 GTS, precum și un 916. VW-Porsche a fost o sursă de inspirație și pentru renumitul designer de mașini, Albrecht Graf von Goertz, și pentru constructorul francez Heuliez, în a-și proiecta propriile automobile sportive 914, care vor fi, de asemenea, prezentate. Evenimentul special va avea loc la Muzeul Porsche până pe 7 iulie.

Car designer Albrecht Graf von Goertz created his own vision of a 914: the 914/6 was presented at the 1970 Geneva Motor Show. Foto: Porsche

Car designer Albrecht Graf von Goertz created his own vision of a 914:
the 914/6 was presented at the 1970 Geneva Motor Show.
Foto: Porsche

The Porsche 914/6 GT model year 1972, the ONS track safety vehicle in 1973. Foto: Porsche

The Porsche 914/6 GT model year 1972, the ONS track safety vehicle in 1973.
Foto: Porsche

50 de ani de Porsche 914: a doua serie de automobile sportive pentru clienții mai tineri ai Porsche

La mijlocul anilor ’60, Porsche se străduia să-și extindă poziția pe piață cu o mașină sport în segmentul promițător de imediat de sub modelul 911. Cu toate acestea, un astfel de proiect nu ar fi fost posibil pentru o companie mică, pe cont propriu. Producătorul de automobile de la Zuffenhausen a găsit un partener în Volkswagen, deoarece, la acea vreme, VW căuta un succesor pentru coupé-ul sportiv Type 34. Ferry Porsche și directorul VW de atunci, Heinrich Nordhoff, au convenit asupra unui proiect comun la mijlocul anilor ’60. Dar când Nordhoff a murit pe neașteptate, în 1968, proiectul a fost pe punctul să nu se mai materializeze. Alături de noul director general al VW, Kurt Lotz, Ferry Porsche a găsit o soluție: cele două companii au creat compania de vânzări VW-Porsche. Au comercializat proiectul pe piața europeană ca VW-Porsche. Acesta a fost disponibil în două versiuni: 914, cu un motor de patru cilindri, de la Volkswagen și 914/6 cu un motor de șase cilindri, de la Porsche. În SUA, ambele variante au fost vândute sub marca Porsche.

Porsche 914/4 model year 1972 Foto: Porsche

Porsche 914/4 model year 1972
Foto: Porsche

Cel mai mare succes al modelului de serie 914 este o victorie triplă în 1970, în cadrul Marathon de la Route desfășurat la Nürburgring. Multe alte victorii au fost obținute și în competițiile motorsport ale clienților. Versiunea cu șase cilindri a avut succes încă din start în SUA, în diferite serii de curse, și a obținut mai multe victorii de clasă. Un model 914/6 GT al echipei Sonauto a câștigat clasa GT de la Le Mans, în Europa, în 1970.

Porsche 914/4 2.0 model year 1973/1974 Foto: Porsche

Porsche 914/4 2.0 model year 1973/1974
Foto: Porsche

Automobil sport pur: performanță ridicată, greutate redusă și motor amplasat central

Motorul VW a fost un design complet nou și a marcat primul motor cu injecție, de serie, oferit de această marcă. Modelul de 1,7 litri cu patru cilindri dezvoltă 80 CP la 4.900 rpm, ceea ce înseamnă că putea ajunge la 100 km/h în 13 secunde și la o viteză maximă de 177 km/h. În schimb, motorul Porsche de șase cilindri a fost preluat de la modelul 911 T și a fost proiectat pentru performanțe sportive maxime, cu arbori cu came superioare, carburator triplu și cu aprindere cu condensator de înaltă performanță. Boxerul de doi litri oferea 110 CP la 5.800 rpm, ceea ce făcea ca acesta să fie mult mai puternic decât omologul său VW. Cu o greutate de 900 de kilograme, sau 940 de kilograme pentru varianta de șase cilindri, modelul 914 s-a bucurat de un raport de putere-greutate excepțional.

Porsche 916 from 1972 Foto: Porsche

Porsche 916 from 1972
Foto: Porsche

914 S: două modele unice cu motor de curse cu opt cilindri

Nu în ultimul rând, două modele speciale legendare au contribuit la consolidarea reputației automobilelor cu două locuri: 914 S cu opt cilindri. Motorul boxer de trei litri preluat de la mașina de curse Porsche 908, care domina circuitele în anii 1970, era poziționat în fața punții spate. Datorită sistemului său de injecție, primul autovehicul avea aproximativ 300 CP și a fost predat lui Ferdinand Piëch, șeful de dezvoltare la vremea respectivă, ca mașină de test. În cel de-al doilea exemplar, motorul cu opt cilindri cu carburatoare a atins 260 CP. Mașina a fost înmatriculată și prezentată lui Ferry Porsche în cinstea aniversării sale de 60 de ani. Ambele modele 914 S aveau o viteză maximă de aproximativ 250 km/h și au servit drept bază pentru o serie limitată de modele 914 de înaltă performanță, în 1971. Unsprezece exemplare au fost echipate cu motoare de șase cilindri de pe unele dintre cele mai puternice modele de la acea vreme: modelele 911 S și Carrera 911 RS, cu 190 CP și 210 CP. Acestea au fost apoi optimizate pentru motorsport și au fost botezate 916.

Porsche 914/4 model year 1975 Foto: Porsche

Porsche 914/4 model year 1975
Foto: Porsche

Succesul de piață

Clasicul cu două locuri, cu acoperișul său caracteristic Targa, a fost destinat în special clienților mai tineri. Cu un preț inițial de bază de 11.955 mărci germane, seria de modele Porsche 914 a atins un record absolut în vânzări. Între anii 1969 și 1975 au fost construite 115.631 de vehicule 914 de patru cilindri. Majoritatea vehiculelor au fost exportate în SUA, unde 914 a fost comercializat exclusiv drept Porsche, fără sufixul VW. Rezultatul este una dintre cele mai bine vândute mașini sport din lume. În SUA, modelul 914 a fost votat “Mașina de import a anului” în 1970. De cealaltă parte, 914/6 a fost o specie mai rară: în perioada 1969 – 1972 au fost produse exact 3.338 de unități. Modelul a câștigat, la rândul său, mai multe victorii în cadrul curselor de motorsport.

ONS track safety team at the Nürburgring in 1973: 911 Carrera RSR 2.8 model year 1973 (front) and 914/6 GT model year 1972. Standing between these two vehicles is Porsche legend Herbert Linge. Foto: Porsche

ONS track safety team at the Nürburgring in 1973: 911 Carrera RSR 2.8 model year 1973 (front)
and 914/6 GT model year 1972.
Standing between these two vehicles is Porsche legend Herbert Linge.
Foto: Porsche

This entry was posted in Istoria Porsche and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *