Triplul campion de la Le Mans, pe strazile din Germania

Un convoi ca niciun altul: ieri, Porsche 919 Hybrid și-a făcut intrarea în Muzeul Porsche cu cea mai mare clasă. Însoțiți de autorități, Mark Webber și Marc Lieb au condus două prototipuri de la Le Mans de la centrul de cercetare și dezvoltare Porsche din Weissach, până la muzeul mărcii din Zuffenhausen. Cei doi piloți au parcurs 25 km din Porschestraße nr. 911 până la Porscheplatz nr. 1, având împreună sub capote peste 2000 CP. O parte din ceremonia de întâmpinare a mașinilor de curse a fost reprezentată de lectura din cartea ”Legendar – Proiectul Porsche 919 Hybrid”, care va intra pe piață în decembrie.

Fritz Enzinger, Vicepreședinte LMP1, și Achim Stejskal, Director Porsche Museum, cu Porsche 917 K, și Porsche 919 Hybrid Evo (l-r) Foto: Porsche

Fritz Enzinger, Vicepreședinte LMP1, și Achim Stejskal, Director Porsche Museum, cu Porsche 917 K, și Porsche 919 Hybrid Evo
Foto: Porsche

Mark Webber (42, Australia) s-a aflat la volanul modelului 919 Evo, care ascunde sub capotă 1160 CP. Evo este cea mai nouă versiune a lui 919, cu care Neel Jani a bătut recordul de calificare în circuitul de Formula One la Spa-Francorchamps în aprilie 2018, iar Timo Bernhard a stabilit un record absolut la Nürburgring-Nordschleife în iunie. Webber, de nouă ori câștigător al Grand Prix-ului din Formula 1 și campionul Word Endurance cu Porsche 919 Hybrid în 2015, a declarat: „A fost oarecum nebunesc, dar distractiv să conduc „fiara” pe străzile publice din Germania. Este tipic pentru Porsche să pună la cale ceva atât de spectaculos. 919 Hybrid și anii în care am participat la Campionatul Mondial de Anduranță FIA înseamnă mult pentru mine. A fost o onoare să aducem acum acasă 919 Evo.”

Porsche 919 Hybrid Evo Foto: Porsche

Porsche 919 Hybrid Evo
Foto: Porsche

Marc Lieb (38) a condus cel de-al doilea Porsche 919 Hybrid, cu aceeași configurație de la Campionatul Mondial de Anduranță FIA (WEC). „Traseul de astăzi a reprezentat un final foarte frumos pentru Porsche, pentru 919 și pentru mine personal”, a comentat el, încântat. Lieb, originar din Stuttgart, a câștigat Cursa de 24 de ore de la Le Mans și campionatul mondial cu 919 în 2016. „În fiecare zi parcurg o parte din acest traseu de la mine de acasă, din Ludwigsburg, pentru a merge la biroul meu din Weissach. Fiind de obicei la volanul unui Cayenne, într-o poziție mai înaltă, de acum înainte îmi voi aminti cum arată drumul acesta și de la volanul unui 919”.

Porsche 919 Hybrid Evo (în față), 919 Hybrid (2017) Foto: Porsche

Porsche 919 Hybrid Evo (în față), 919 Hybrid (2017)
Foto: Porsche

Fritz Enzinger, vicepreședintele LMP1, i-a încredințat automobilele lui Achim Stejskal, directorul Muzeului Porsche. „Vreau să le mulțumesc în mod special autorităților pentru că au permis această călătorie finală a lui 919”, a subliniat Enzinger. „Pentru întreaga echipă, această mutare în cadrul muzeului marchează sfârșitul unei epoci foarte speciale. Trei victorii la Le Mans și un total de șase titluri din campionatul mondial din anul 2015 până în 2017, cu încercările reușite de doborâre a recordurilor la Spa și la Nordschleife în 2018, care au fost cireasa pe tort – nu puteam cere mai mult. Echipa și cu mine am dori să mulțumim consiliului director și familiilor Porsche și Piëch pentru sprijinul lor deosebit. Noua carte „Legendar” și albumul povestesc și ilustrează experiențele și realizările echipei LMP1. Asta înseamnă mult pentru mine.”

Achim Stejskal, Director Porsche Museum, și Fritz Enzinger, Vicepreședinte LMP1  Foto: Porsche

Achim Stejskal, Director Porsche Museum, și Fritz Enzinger, Vicepreședinte LMP1
Foto: Porsche

Coordonatorul echipei, Andreas Seidl, a fost de asemenea încântat de faptul că „Odată cu proiectul 919 Hybrid, am putut explora domeniul tehnologiei pentru Porsche și am putut demonstra performanța tehnologiei hibride moderne. În cele din urmă, aceasta a fost demonstrată de tururile în timp record parcurse de 919 Evo în 2018, în cadrul ”Tribute Tour”. În acest moment, aș vrea să adresez mulțumiri speciale partenerilor noștri. Fără ei, nu am fi putut finanța programul. Ultimii kilometri parcurși pe șosea închid acum capitolul LMP1 pentru noi și vom întoarce pagina: Porsche se confruntă cu noua provocare a mobilității electrice pentru mașinile omologate pentru șosea și de curse. Am primit un feedback foarte bun vizavi de intrarea noastră în Formula E, la sfârșitul anului 2019 – o motivație în plus de a porni din nou în căutarea limitelor”.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Povestea
În 2011, Consiliul Director al Porsche a decis revenirea la WEC și la Le Mans cu un prototip de clasă 1, după introducerea unor noi reglementări revoluționare, care impuneau utilizarea motoarelor hibrid începând cu 2014, alături de o libertate mult mai mare în ceea ce privește dezvoltarea. Aceste reglementări au fost puse în contextul inovării – dintotdeauna un punct de atracție pentru companie. Ferry Porsche a crezut în presiunea specifică motorsportului, ca fiind cel mai bun accelerator pentru dezvoltare. Porsche este legat de legenda de la Le Mans mai mult decât orice alt constructor auto, dar nu mai obținuse o victorie generală încă de la cursa din 1998.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Astfel, constructorul din Stuttgart a înscris un prototip creat de la zero, fără un model precedent care să servească drept punct de plecare și inspirație. Porsche a concurat cu Audi și Toyota, ambii producători înscriind prototipuri cu experiență. În 2011, în Weissach, nu exista nicio echipă dedicată pentru acest proiect, nici infrastructura pentru un astfel de program. Dezvoltarea tehnică, ridicarea clădirilor și recrutarea – totul a trebuit să se întâmple în același timp. Au existat momente dificile, îndoieli și episoade dramatice – cu un accident brutal și o primă victorie la o diferență de doar câteva minute între ele.

Porsche 919 Hybrid, construit în aceste condiții dificile, a devenit un deținător de recorduri. După cel de-al treilea succes consecutiv în 2017, Porsche acumulase 19 titluri la Le Mans în palmaresul său, plus trei titluri în campionatul mondial al piloților și al constructorilor. Turneul record din 2018 a făcut mașina cu adevărat legendară. Clipul video de pe YouTube, care prezintă turul de circuit efectuat de Timo Bernhard pe Nordschleife, a ajuns la trei milioane de vizionări.

Porsche 919 Hybrid Evo (în față), 919 Hybrid (2017) Foto: Porsche

Porsche 919 Hybrid Evo (în față), 919 Hybrid (2017)
Foto: Porsche

Tehnologia
Porsche 919 Hybrid a fost un laborator pe roți pentru tehnologiile viitorului. Conform reglementărilor WEC, acesta a generat o putere totală a sistemului de 900 CP (662 kW) dintr-un motor V4 turbo pe benzină, de doi litri (de aproape 500 CP/368 kW) și două sisteme de recuperare a energiei – energia recuperată la frânare, de pe puntea față, combinată cu energia provenită de la gazele de evacuare. În timp ce motorul cu combustie acționa puntea spate, motorul electric propulsa puntea față cu o putere de peste 400 CP (294 kW). Energia generată la frânare și cea provenită de la gazele de evacuare era stocată temporar într-o baterie litiu-ion, răcită cu lichid. Tehnologia sistemului, de 800 de volți, s-a dovedit, în mod special, a fi un pionier pentru mașinile sport pur electrice Porsche, care vor fi lansate pe piață în 2019.

Porsche 919 Hybrid Evo (stânga), 919 Hybrid (2017) Foto: Porsche

Porsche 919 Hybrid Evo (stânga), 919 Hybrid (2017)
Foto: Porsche

Pentru versiunea Evo – deținătoare a celui mai recent record pe Nürburgring – toată partea de hardware a sistemului de propulsie a rămas intactă, dar modelul a scăpat de anumite limitări, impuse până acum de reglementările de competiție: fără limitarea cantității de energie din sistemul de propulsie cu combustibil și din sistemele de recuperare, prototipul 919 Hybrid și-a putut atinge potențialul maxim. Utilizând același combustibil (cu 20% bioetanol), actualizările de software au dus la o putere totală a sistemului de 1160 CP. Tot ceea ce nu era necesar pentru efectuarea unui singur tur rapid de circuit a fost eliminat, greutatea mașinii fiind redusă cu 39 kg, până la 849 kg. Dispozitivele de aerodinamică activă, sistemul de frânare electric pentru toate roțile și, având în vedere forța aerodinamică mai mare, suspensia mai puternică și anvelopele Michelin, special dezvoltate, au contribuit de asemenea la creșterea performanței.

„Legendar – Proiectul Porsche 919 Hybrid”
Povestea are 272 de pagini, iar albumul foto – 340. Din decembrie 2018, cele două titluri vor fi disponibile spre vânzare împreună (în limbile engleză și germană), în librării, precum și la Muzeul Porsche (ISBN 978-3-667-11554-6), la un preț de 68,00 EUR.

This entry was posted in Events and tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *